Podatki. Płacić, czy nie płacić?
Płacić. Podatki są potrzebne na finansowanie usług publicznych takich jak edukacja, służba zdrowia, transport publiczny. Unikanie podatków, choć legalne, jest szkodliwe dla społeczeństw na całym świecie, a sprawiedliwość podatkowa jedną z najważniejszych i najgłośniejszych dziś sprzeczności we współpracy rozwojowej; jaki jest bowiem sens w zwiększaniu środków na pomoc, gdy w tym samym czasie międzynarodowe korporacje legalnie unikają płacenia podatków w krajach niedominujących?
Szacuje się, że w wyniku ich działalności kraje globalnego Południa tracą 160 mld dolarów rocznie. To więcej niż dostają w pomocy międzynarodowej. Proceder ten dotyka również UE i Polskę. Oblicza się, że Polska traci 46 mld złotych rocznie. To więcej niż subwencja oświatowa w budżecie na 2017 rok!
Podatki są niezwykle ważną kwestią obywatelską – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Jak podejmować ten temat z młodzieżą?
Z myślą o młodzieży stworzyliśmy grę “Podatki. Płacić, czy nie płacić?“, której głównym celem jest pokazanie znaczenia płacenia podatków oraz uświadomienie osób grających o nierównościach w obecnym globalnym systemie podatkowym.
Zachęcamy nauczyciel(k)i ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych do podejmowania tej kwestii z młodzieżą za pomocą naszej gry.
Tutaj znajdziecie scenariusz_gry_podatkowej, a tu karty_do_gry.
Scenariusz gry powstał w ramach projektu “Zrozumieć świat”. Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
Publikacja powstała dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej. Ta publikacja wyraża wyłącznie poglądy autorek i autorów i Unia nie może być pociągnięta do odpowiedzialności za żadne użycie zawartych w niej informacji.
Scenariuszy jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz nstytutu Globalnej Odpowiedzialności. Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej realizowanej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2016. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu, pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, o posiadaczach praw oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej. Treść licencji jest dostępna na stronie https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl