Podatki. Płacić, czy nie płacić? Scenariusz gry podatkowej dla szkół

Podatki. Płacić, czy nie płacić?

rece

Płacić. Podatki są potrzebne na finansowanie usług publicznych takich jak edukacja, służba zdrowia, transport publiczny. Unikanie podatków, choć legalne, jest szkodliwe dla społeczeństw na całym świecie, a sprawiedliwość podatkowa jedną z najważniejszych i najgłośniejszych dziś sprzeczności we współpracy rozwojowej; jaki jest bowiem sens w zwiększaniu środków na pomoc, gdy w tym samym czasie międzynarodowe korporacje legalnie unikają płacenia podatków w krajach niedominujących?

Szacuje się, że w wyniku ich działalności kraje globalnego Południa tracą 160 mld dolarów rocznie. To więcej niż dostają w pomocy międzynarodowej. Proceder ten dotyka również UE i Polskę. Oblicza się, że Polska traci 46 mld złotych rocznie. To więcej niż subwencja oświatowa w budżecie na 2017 rok!

Podatki są niezwykle ważną kwestią obywatelską – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Jak podejmować ten temat z młodzieżą?

Z myślą o młodzieży stworzyliśmy grę „Podatki. Płacić, czy nie płacić?„, której głównym celem jest pokazanie znaczenia płacenia podatków oraz uświadomienie osób grających o nierównościach w obecnym globalnym systemie podatkowym.

Zachęcamy nauczyciel(k)i ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych do podejmowania tej kwestii z młodzieżą za pomocą naszej gry.

Tutaj znajdziecie scenariusz_gry_podatkowej, a tu karty_do_gry.

 

Scenariusz gry powstał w ramach projektu „Zrozumieć świat”. Projekt jesPolska Pomoct współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

 

 

eu-195e7c5ePublikacja powstała dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej. Ta publikacja wyraża wyłącznie poglądy autorek i autorów i Unia nie może być pociągnięta do odpowiedzialności za żadne użycie zawartych w niej informacji.

 

creative_commonsScenariuszy jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz nstytutu Globalnej Odpowiedzialności. Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej realizowanej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2016. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu, pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, o posiadaczach praw oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej. Treść licencji jest dostępna na stronie http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl